Mengenal dan Memahami Budaya Indonesia, upacara adat, pelet, wayang, mitos dan legenda, rumah adat, pakaian adat, Asal Usul Sejarah Borobudur, Nenek Moyang, Tari Rumah Adat, Hindu, Budha, Islam, Majapahit, Merah Delima, Pusaka, Pocong, Kuntilanak, Nyi Roro Kidul

Monday, July 10, 2017

Kisah Debu Nawas Isi Hati Sang Gadis

Kisah Abu Nawas "Isi Hati Sang Gadis"

 sang Raja memerintahkan kepada Abu Nawas untuk meneruskan kisah Kisah Abu Nawas Isi Hati Sang Gadis
cerita-singkat-lucu-kisah-abu-nawas" target="_blank">Cerita Singkat Lucu

Malam berikutnya, sang Raja memerintahkan kepada Abu Nawas untuk meneruskan kisah-kisah aneh dan ajaib, yang menjadi kegemaran sang Raja untuk mendengarkannya. Abu Nawas menjawab, “Dengan senang hati, wahai raja yang baik dan bahagia...”

Dikisahkan, wahai sang Raja, pelayan itu menceritakan kepada raja Cina bahawa cowok itu berkata:

Seminggu kemudian para pedagang mendatangiku, meminta wang mereka, tetapi saya merayu mereka supaya menunggu hingga seminggu lagi. Seminggu kemudian gadis itu tiba selepas Subuh, menaiki keldai betina dan diiringi oleh pengawal dan dua orang hamba.

Dia memberi salam padaku dan sesudah duduk di dalam kedai, berkata, “Aku terlambat membawakanmu wang untuk kain-kain itu. Panggillah seorang penukar wang dan terimalah wang ini.”

Aku memanggil seorang penukar wang, dan menukarkan wang untuk diberikan kepada para pedagang. Lalu beliau dan saya duduk bercakap-cakap hingga kedai-kedai buka, dan pada ketika itulah saya membayar hutangku pada setiap pedagang. Lalu gadis itu berkata padaku, “Tuan, ambilkan saya ini dan itu.”

Aku segera mengambilkan apa-apa yang diinginkannya dari para pedagang, kemudian beliau mengambilnya dan pergi, tanpa mengucapkan sepatah kata pun mengenai pembayarannya. Aku mula meratapi apa yang telah kulakukan, alasannya yakni harga dari apa yang telah kubeli untuknya yakni seribu dinar, dan saya berkata kepada diri sendiri:

“Sungguh sukar! Dia memberiku lima ribu dirham tetapi telah mengambil barang seharga seribu dinar, sedangkan para pedagang itu berurusan denganku dalam soal pembayaran. Tidak ada kekuatan dan kekuasaan, kecuali di tangan Tuhan, Yang Maha Kuat, Yang Maha Kuasa. Wanita yang gres saja berurusan denganku ini pastilah seorang penipu, dan saya bahkan tidak meminta alamatnya.”

Dia pergi selama lebih dari sebulan, hingga para pedagang mula mendesakku untuk membayar wang mereka dan kerana sudah terlalu usang hingga saya sudah tidak lagi mengharapkan kedatangannya, saya mengumpulkan seluruh kekayaanku untuk kujual. Tetapi suatu hari, ketika saya sedang duduk dengan murung dan kebingungan, gadis itu tiba dan duduk di kedaiku sambil berkata, “Ambillah timbangan dan ambil wangmu.” Lalu beliau memperlihatkan padaku wang seribu dinar dan kami berbincang dengan bebas dan saya merasa terhibur lagi. Lalu beliau bertanya padaku, “Apakah engkau memiliki isteri?”
Aku menjawab sambil menangis, “Tidak, saya belum pernah menikah.”

Dia bertanya, “Mengapa engkau menangis?”

Aku menjawab, “Tidak apa-apa.” Lalu saya merayu pengawalnya supaya menjadi perantaraku dengannya untuk menyatakan isi hatiku. Tetapi pengawal itu tertawa dan berkata, “Demi Tuhan, beliau lebih mencintaimu daripada engkau mencintainya. Dia tidak memerlukan kain-kain yang dibelinya darimu, tetapi beliau melaksanakan itu kerana terdorong oleh rasa cintanya padamu. Katakan sendiri kepadanya apa yang menjadi impianmu.”

Lalu saya mendekati pelayan gadis itu seraya berkata padanya, “Bermurah hatilah dan izinkan saya untuk menyampaikan padamu apa yang ada di dalam benakku supaya engkau sampaikan kepada gadis itu.” Lalu saya menyampaikan padanya apa yang menjadi hasrat di hatiku dan beliau oke untuk menyampaikannya pada gadis itu.

“Engkau harus memberikan pesanku padanya,” kataku sambil meneruskan, “Lakukan apa saja yang beliau minta.”

Malam berlalu tetapi mataku tidak terpejam sedangkan hatiku terus memikirkan gadis itu. Beberapa hari kemudian si pengawal mendatangiku....

Tiba-tiba fajar pun menyingsing. Abu Nawas terdiam, kemudian sang Raja berkata, “Ceritamu benar-benar aneh dan indah!” Abu Nawas menjawab, “Esok malam ceritanya lagi menarik dan lagi indah.”
Kisah Abu Nawas Lainnya => cerita-singkat-lucu-kisah-abu-nawas" target="_blank">Harimau Berjenggot

Previous
Next Post »

Post a Comment